تابلو ها و قطعات الکترونیکی

آشنایی با انواع لنز یکپارچه

آشنایی با لنز یکپارچه

لنز یکپارچه یا یک تکه در خارج از ایران با نام لنز ضد آب معروف است. چون در چراغ های رزینی استفاده می شود و رزین دور لنز را آب بندی می کند. این لنزها به دلیل عدم نیاز به هولدر برای بسیاری از تولید کنندگان چراغ جذابیت بیشتری دارد چراکه هم ارزان تر از لنزهای دو تکه است و همه هزینه و دردسرهای مونتاژ را ندارد.

قطر این لنز ها 20میلی متر و ارتفاع آن 13 میلی متر است.

جنس لنز های ام آی جی PMMA است که با اسم های آکرلیک و پلکسی گلاس هم شناخته می شود و نام علمی آن پلی متیل متا آکرلیک است.

در بازار ایران انواع این مدل لنز را بیشتر با جنس PS یا پلی استایرن یا کریستال می توان یافت که به همین دلیل ذکر مزایای آکرلیک خالی از فایده نیست.

مقاله آموزشی: سوکت زن و ساختار آن

1)مهم ترین مزیت جنس PMMA خاصیت آنتی یو وی(UV) آن است یعنی بیشتر نور ماوراء بنفش را از خود عبور می دهد خیلی دیرتر از مواد PS تغییر رنگ می دهد.

2)شفافیت لنز PMMA بیشتر از PS است که با مقایسه به راحتی قابل تشخیص است.

3) خش پذیری لنز PMMA بسیار کمتر از PS است.

4) مقاوت به ضربه PMMA بسیار بالاتر از PS است و به راحتی نمی شکند.

5- مقاومت در برابر حرارت PMMA بالاتر از PS است.

لنز یکپارچه 15 تا 120 درجه کریستالی برای تنظیم درجه نور:

لنزهای ال ای دی (LED) وسایلی هستند که بر روی ال ای دی نصب می شوند تا با توجه به زاویه ایی که دارند نور را در یک جهت و شعاع خاص متمرکز و از پراکندگی آن جلوگیری کنند.

این کار باعث می شود تا نور منتشر شده شدت بیشتری پیدا کند.

معمولا از لنزها در مواردی که ضرورت دارد تا نور را از یک روزنه (مثلا از داخل جعبه دستگاه) عبور دهند و یا نور فقط در یک جهت و با شعاعی خاص انتشار یابد مورد استفاده قرار می گیرد.

گاهی بر روی لنز ها عمدا طرح و ناهمواری های ایجاد می کنند تا نور حاصل دارای بافتی خاص باشد. گاهی لنز را رنگی می سازند تا نور حاصل رنگی متفاوت داشته باشد.

محصول حاضر لنزی شفاف و بدون ناهمواری و طرح است. در شکل و رنگ نور هیج تغییری ایجاد نخواهد کرد.

مزیت اصلی این محصول، یکپارچه بودن لنز با نگه دارنده (Holder) آن است .این لنز را می توانید برای ال ای دی های 1 تا 3 وات در زاویه های 15، 45، 60 و یا 120 تهیه کنید.

مقاله آموزشی: معرفی انواع محصولات RGB

خرید لنز و هولدر led

بعد از این که کار مونتاژ پرژکتور و یا والواشر به اتمام می رسد باید لنز و هولدر ال ای دی را بر روی هر کدام از ال ای دی های پاور نصب کنیم .برای نصب لنز و هولدر کار سختی نداریم و به دلیل این که دو شیار مثل پلیه های ال ای دی متقابلا روی آن هست با کم ترین فشار بر روی ال ای دی قرار می گیرند.

چرا باید از لنز و هولدر استفاده کرد و نقش لنز و هولدر در تولید قطعات روشنایی چیست؟

لنز و هولدر در تولید قطعات روشنایی نقش اساسی دارند چرا که شعاع پرتابی را تعیین می کنند و نسبت به زاویه ایی که لنز دارد را پرتاب خواهیم داشت و شعاع پرتابی گفته می شود.

مقاله آموزشی: ال ای دی (LED) چیست؟

لنز ها زاویه پرتاب متفاوتی دارند و زاویه لنز ها از 5 درجه است تا 120 درجه که لنز 5 درجه بسیار بسته است در پرتاب نور ال ای دی و زاویه 120 درجه باز می باشند و زاویه بیشتری را روشن می کنند.

مزیت این لنزها به صورت یک تکه بودن آن هاست که جدا از هم نیستند. این لنزها دارای هولدر یکپارچه می باشند و این یکپارچه بودن باعث صرفه جویی در زمان و هزینه است.

و برای این که بدانیم از چه لنز و هولدری استفاده کنیم هم باز راهکار به این صورت است که بر حسب ارتفاعی که باید وال واشر ال ای دی و یا پروژکتور ال ای دی نصب و راه اندازی می شود بیشترین توجه را داشته باشیم.

لنز و هولدر led یک قطعه الکترونیکی است که با آن می توان پرتاب نور حاصله از ال ای دی را افزایش داد و هیچ تاثیری در مدار و روشن و خاموش شدن مدار ندارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *