تابلو ها و قطعات الکترونیکی

معرفی پی سی بی (PCB) ال ای دی و انواع پی سی بی

معرفی پی سی بی (PCB) ال ای دی و انواع پی سی بی
PCB چیست؟

پی سی بی (PCB) به معنای برد مدار چاپی می باشد که که تمامی قطعات الکتریکی و الکترونیکی را از طریق یک برد مشترک به هم دیگر وصل می کند. سیگنال ‌ها و برق بین قطعات مختلف از طریق PCB جریان می گردد. دارای خط هایی است که نقطه ‌های مختلفی را به یکدیگر وصل می کند.

محصول جدید: قیمت و خرید پی سی بی ال ای دی

حتما قبل از خرید پی سی بی به این نکات دقت کنید:

معرفی انواع پی سی بی ال ای دی

شما باید قبل از خرید مورد استفاده خود را به درستی بشناسید و نسبت به آن از یک PCB LED مناسب استفاده کنید.

مقاله آموزشی: بررسی ال ای دی نواری آر جی بی

پی سی بی خطی

پی سی بی های ال ای دی خطی به صورت نوار یک متری می باشند که به عرض های 3.3 میلی متر و 1.1 میلی متر هستند. تعداد هر یکی از پی سی بی ها به ترتیب 12 ال ای دی, 18 ال ای دی, 24 ال ای دی و 36 ال ای دی هستند.

پی سی بی های ۱ وات

پی سی بی ۱ وات فقط برای یک ال ای دی می باشد و تنها یک ال ای دی روی آن قرار می گیرد. پی سی بی ال ای دی ها اکثرا با آلومینیوم تولید می شود و به صورت سری ال ای دی ها قرار می گیرند. علاوه بر مدل های مستطیلی ، شکل های مربع و دایره‌ ای هم هستند.

پی سی بی هایی که در توان های ۱۰وات، ۱۸ وات، ۲۴ وات و ۵۸ وات تا ۱۰۰ وات هستند در پروژکتورها مورد استفاده قرار می گیرند و درون آن قرار می گیرند، از طرفی نوعی دیگر از پی سی بی ها به صورت گرد هستند که در توان های ۳ وات، ۷ وات ، ۹وات، ۱۲ وات تا ۳۶ وات هستند.

پی سی بی ال ای دی را در والواشرها و در پروژکتورها برای تولید چراغ های نوری تولید شده و در سایز‌های مختلف طراحی و عرضه می گردد. این مدل ال ای دی ها شامل قسمت‌ های مختلفی هستند که شامل :fr4 ٫ مس ٫ لایه soldermark و لایه silkscreen می باشد.

برد مدار چاپی مجموعه ای از مدارهای الکتریکی بروی فیبر مدارچاپی است. و معمولا به صورت تک لایه و حتی چند لایه طراحی می شود، تعداد لایه ها با توجه به سطح های پاور و پیچیدگی برد انتخاب می شود.

ساخت این محصولات براساس استانداردهای جهانی است، اساس استانداردهای برد مدار چاپی Ul و IPC است و برای طراحی آن از نرم‌ افزارهای Protel و Altium Designer استفاده می‌شود.

لایه fr4 پی سی بی ال ای دی

یک از رایج ‌ترین ماده ها برای فیبر شیشه ‌ای، fr4 می باشد و همچنین به برد چاپی ضخامت و استقامت می دهد، پی سی بی های انعطاف پذیر از جنس پلاستیک ‌هایی با درجه حرارت بالا هستند. برد سوراخ ‌دار نوعی دیگر از این مدل پی سی بی ها می باشد که مقاومتی مانند لایه fr4 ندارند اما قیمت آن ها ارزان ‌تر هستند و البته قابل ذکر است این بردها بوی نامطلوبی دارند.

مقاله آموزشی: بررسی ال ای دی (LED) بلوکی

لایه مس PCB LED

این لایه مس نارک است و با حرارت و چسب روی برد قرار می گیرد و در هر دو طرف پی سی بی ها این لایه در دو طرف برد قرار می گیرد معمولا در اسباب بازی‌ ها در یک طرف مس قرار می گیرد. وقتی از دو لایه بودن برد یا دو طرفه بودن آن صحبت می کنیم منظور از تعداد لایه ‌هایی هست که استفاده شده.

ضخامت PCB ها متفاوت است و براساس وزنشان انتخاب می شوند. ضخامت لایه مسی مقادیر دارد و با وزن مشخص می ‌شود، با واحد اونس در فوت مربع. بیشتر PCB ها 1 اونس مس به ازای هر فوت مربع دارند اما بعضی از انواع پی سی بی که جریان ‌های زیادی از آن‌ ها عبور می ‌کند تا 2 یا 3 اونس مس نیز دارند. هر اونس به ازای فوت مربع برابر است با 35 میکرومتر یا 1.4 هزارم اینچ ضخامت لایه مس است.

لایه Soldermask پی سی بی ال ای دی

لایه رویی فویل مسی soldermask نام دارد، این لایه در رنگ‌ های سبز، قرمز، سفید و سیاه موجود می باشد. این لایه روی لایه مسی چاپ می‌ کنند تا ترک ‌های مسی را از برخورد اتفاقی با دیگر فلزات، لحیم، یا ذرات رسانا محافظت کند همچنین یک راهنما برای لحیم‌ کردن نقاط صحیح و جلوگیری از چسبندگی لحیم می باشد.

لایه Silkscreen پی سی بی ال ای دی

لایه سفید رنگی که روی soldermask چاپ می شود silkscreen است. این لایه حروف، اعداد، و نمادها را به PCB LED اضافه می ‌کند که به نصب آسانتر قطعات و خواندن آن برای کاربر آسانتر شود معمولا از سیلک اسکرین برای نمایش عملکرد هرپایه یا LED استفاده می‌ کنند.

فیبرمدار چاپی ورقه ای ازجنس یا فایبر، راجرز، تفلون، فلکسی بل و … هستند و ضخامت حدودی آن از ./۲ تا ۲/۳ میلیمتر است.

مقاله آموزشی: ال ای دی کلاهی چیست؟

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *