LED

بررسی ال ای دی نواری آر جی بی و معرفی انواع محصولات RGB

بررسی ال ای دی نواری آر جی بی و آشنایی با انواع محصولات RGB

LED Strip یا ال ای دی نواری RGB دو مدل دارد:

1)روکشدار IP65 (مقاوم دربرابر پاشش آب)

2)بدون روکش (IP20)

مدل نواری روکش دار را رزین دار و بدون روکش را ال ای دی بدون رزین می گویند.

ال ای دی نواری RGB یک رول ۵ متری ولتاژ راه اندازی ۱۲ ولت است.

نواری های rgb دارای تراکم 30 (30 ال ای دی در یک متر ) و تراکم 60 ( 60 ال ای دی در یک متر ) می‌ باشند. بیشترین جریان مصرفی این ال ای دی نواری موقع نمایش رنگ سفید است با جریان ۳٫۲ آمپر در طول ۵ متر. جهت پیشگیری از افت نور در متراژ های بالا، استفاده از آمپلی فایر لازم است. در ال ای دی های نواری فواصل برش بر روی نوار مشخص شده و حداقل طول برش، ۵ سانتی متر است. جهت سهولت نصب این نوع ال ای دی در محل مورد نظر، در قسمت پشتی نوار، چسب تعبیه شده است.

نحوه کار و موارد استفاده ال ای دی نواری rgb

برای راه اندازی ریسه آر جی بی، نیاز به تامین ولتاژ ۱۲ ولت است که از سوئیچینگ 12 ولت استفاده می‌ شود. که معمولا در متراژ های پایین از آداپتور استفاده می شود. ریسه نواری آر جی بی کاربرد فراوان دارد.

این محصول در محیط های داخلی ساختمان مانند زیرکابینت، نورپردازی اتاق خواب، نورمخفی، کمد و…. کاربرد بسیاری دارد. و در محیط های خارجی مثل نورپردازی نما و حیاط ساختمان و بعضاً نور مخفی خودرو و از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های ریسه نواری RGB

ریسه نواری های RGB ویژگی های بسیاری دارد که با استفاده از کنترلر های rgb قابل اجرا هستند.

قابلیت اجرای 16 میلیون رنگ

اجرای افکت های جذاب

اجرای افکت های موزیکال

قابلیت زمانبندی هوشمند

قابلیت اسکن و اجرای رنگ مورد نظر (ویژگی آفتاب پرست) و…

ال ای دی نواری رزینی (IP65)

در ال ای دی نواری های IP65، با یک روکش رزینی پوشیده شده اند که در مقابل قطره باران ،پاشش آب و گرد و غبار محافظت می کند.

ال دی نواری بدون رزین (IP20)

این نوع ال ای دی هیچ گونه روکشی ندارد و در نتیجه ضد آب نیست.

معرفی محصولات RGB

1)ال ای دی های 3 واتی سه رنگ

2)ال ای دی های 1 واتی تک رنگ

ال ای دی های 3 واتی سه رنگ:

نوع ال ای دی به کار رفته در این محصولات به صورت پکیج بوده که هر سه چیپ رنگی قرمز، سبز و آبی را در خود جای داده است و با توجه به نزدیک بودن چیپ ها به یکدیگر عدم دفع حرارت مطلوب و پایین بودن لومن بر وات آن (حدود 40 لومن پر وات) گزینه خوبی نیستند.

ال ای دی های 1 واتی تک رنگ:

استفاده از چیپ های به صورت مجزا علاوه بر دفع حرارت مطلوب و بهره گیری از حداکثر بازده نوری، نحوه ترکیب رنگ ال ای دی ها با یکدیگر بسیار چشمگیرتر خواهد بود. چیدمان این ال ای دی ها در پروژکتور و وال واشرهای تولید شده به گونه ای است که امکان کنترل آن ها با تجهیزات فراهم می شود.

تجهیزات پروژه های RGB

منبع تغذیه (Power Supply)

منبع تغذیه وظیفه تامین ولتاژ مستقیم تعریف شده برای سیستم که به طور مستقیم با طراحی مدار مربوط است را دارد، جریان مصرفی نوع منبع تغذیه مورد نیاز با توجه به توان کلی مصرف کننده RGB مشخص خواهد شد.

برای سهولت در تهیه منبع تغذیه مورد نیاز و همینطور مقرون به صرفه بودن آن توصیه می شود مدارهای خود را بر اساس ولتاژهای ۱۲ ولت و یا ۲۴ ولت طراحی کنید.

کنترلر ال ای دی LED Controller

وسیله ای که امکان کنترل رنگ، سرعت و میزان روشنایی را فراهم می کند، کنترلر ال ای دی نام دارد. این دستگاه دارای دو مدل مادون قرمز (IR) با برد حدود یک متر و فرکانس رادیویی (RF) با بردی حدود ۵۰ متر می باشد. این کنترلر با ولتاژ ورودی مستقیم ۱۲ تا ۲۴ ولت تغذیه می شود و جریان خروجی آن در هر یک از خط های R,G,B بسته به مدل های مختلف آن متفاوت است.

آمپلی فایر (Amplifier)

در پروژه هایی که فاصله تجهیزات نورپردازی کالرچنج از یکدیگر زیاد است، افت ولتاژ وجود دارد. برای جبران این تلافات باید از آمپلی فایر آر جی بی (RGB Amplifier) استفاده کرد که بسته به مدل های مختلف میزان جریان خروجی آن ها در هر لاین زیاد است.

تفاوت بین ال ای دی های نواری آرجی بی هوشمند و ال ای دی نواری آرجی بی معمولی

تمام نوارهای هوشمند با درایورهای دیجیتال (میکروکنترلرها) مجهز شده اند. این درایورها داده ها را از طریق یک گذرگاه دیجیتال دریافت کرده و یک یا چند ال ای دی را به طور مجزا و مستقل کنترل می کنند (این کار برای نوارهای آر جی بی معمولی امکان پذیر نیست). یعنی در زمان استفاده از ال ای دی نواری پیکسلی شما بر روی رنگ تک تک ال ای دی ها کنترل دارید، ولی در ال ای دی نواری RGB معمولی همه ال ای دی ها فرمان یکسانی دریافت می کنند و رنگشان با یک فرمان تغییر می کند.

کنترل ال ای دی نواری آر جی بی معمولی و هوشمند

شما می توانید ال ای دی های آر جی بی معمولی را با یک تنظیم گر روشنایی (دیمر) ال ای دی ساده کنترل کنید. ساده ترین نوع از این کنترلر ها (کنترلر آرجی بی ) دارای سه کانال تنظیم هستند: کانال های R‌(قرمز)، G (سبز) و B(آبی) در نوار ال ای دی. اگر می خواهید از تنظیم روشنایی نور ساطع شده اطمینان حاصل کنید، این کارکرد برای شما ضروری است.

برای کنترل ال ای دی های نواری آی سی دار(هوشمند)، به یک کنترلر آرجی بی دیجیتال نیاز دارید. شما ممکن است زمانی به نوارهای هوشمند نیاز پیدا کنید که مایلید دکوراسیون داخلی بسازید. تابلوهای اعلانات و صفحات ویدیویی هم داخل و هم خارج از ساختمان ها از این نوارها استفاده می کنند.

سه نوع کنترلر ال ای دی نواری آی سی دار (کنترلر دیجیتال) وجود دارد: مستقل standalone (آفلاین)، تابع slave (آنلاین)، موسیقی – رقص نور و قابل برنامه ریزی music-and-lights and programmable (کنترل از راه دور)

کنترلرهای LED دیجیتال به شما اجازه می دهند که هر پیکسل را مستقل و بدون تاثیر بر باقی پیکسل ها تنظیم کنید. برنامه های کنترلی می توانند آفلاین ذخیره شوند (برای مثال بر روی یک کارت حافظه جانبی) و یا آنلاین، که در این صورت از طریق پروتکل اترنت Ethernet protocol منتقل می شوند. برای ایجاد چنین برنامه هایی از اپلیکیشن های LedEdit و LedBuild استفاده می کنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *