LED

بررسی ال ای دی بلوکی و کاربرد ال ای دی بلوکی

بررسی ال ای دی بلوکی و کاربرد ال ای دی بلوکی

ال ای دی بلوکی چیست؟

ال ای دی بلوکی یکی از محصولاتی است که به خاطر تامین روشنایی و نورپردازی در موارد مختلف کاربرد دارد. در دنیای امروز ما رنگ و نور دو عنصر مهم هستند که برای اجرای روشنایی، طرح های دکوراتیو و انتقال بصری مفاهیم، کاربرد گسترده دارند. امروزه اهمیت رنگ و نور در زندگی بشر به قدری افزایش یافته که در صنعت تولید محصولات الکتریکی به این مورد توجه خاص شده، و به همین خاطر در زمینه تولید محصولات الکتریکی چراغ هایی با نورهای رنگی، ویژگی های منحصر بفرد و کاربردهای عالی تولید شده اند.

در واقع می توان با مصرف کم انرژی و نور یا محصول تولیدی این چراغ ها، در فکر و ذهن مخاطب نفوذ کرد و او را برای تامین نیازهایش راهنمایی کرد. یکی از ابزاری که با استفاده از آن می توان نورپردازی های رنگی و غیر رنگی را به بهترین نحو اجرا کرد، ال ای دی بلوکی است.

ال ای دی بلوکی محصولی است که معمولا شامل چند ال ای دی دارای اس ام دی، و یا ال ای دی پاور می است که در ردیف های چند تایی کنار و حالت بلوکی در کنار هم قرار گرفته اند و به دلیل شکل خاص خود که جلوه ای از بلوک های ساختمانی را تداعی می کنند، به این نام خوانده می شوند. بسته به کاربرد و نوع طراحی این محصول با ولتاژهای مختلفی تولید می شود اما به طور معمول ولتاژ ورودی آنها ۱۲ ولت است. این ال ای دی های بلوکی با رنگ های نوری مختلفی تولید می شوند و بسته به نیاز خود و پروژه اجرایی می توان آن ها را تهیه کرد.

ال ای دی بلوکی بر پایه تکنولوژی SMD تولید شده اند و در ابتدای تولید با چیپ ها یا همان ال ای دی های خام ۵۰۵۰ تولید می شدند ولی کمی بعد و با استقبال از آن ها، تکنولوژی تولید آن ها به روز تر شد و امروزه می توان این ال ای دی ها را با چیپ های متنوع تر از جمله چیپ های ۵۶۳۰ و ۵۷۳۰ مشاهده کرد. و این تنوع باعث پیشرفت گسترده رنگ و بازدهی نوری آن ها شده است.

کاربرد ال ای دی بلوکی

اجرای دکوراسیون داخلی:

نور یکی از مهم ترین عناصری است که با استفاده از آن می توان دکوراسیون داخلی مورد نظر خود را ایجاد کرد. از آنجایی که نور در دکوراسیون های داخلی باید به صورت مرتب وجود داشته باشد، باید از محصولات روشنایی پربازده و کم مصرف و با جلوه بصری زیبا استفاده کرد، که ال ای دی بلوکی گزینه مناسبی است.

ساخت انواع تابلو های چلنیوم:

بازدهی نوری بالا و زیبا در کنار تنوع رنگی و مصرف انرژی پایین باعث شده که در تابلوهای چلنیوم از این ال ای دی ها استفاده شود، و بتوان با بازی نورها در فکر و ذهن مخاطبان نفوذ کرد و ایده های تبلیغاتی را با کیفیت بهتری اجرا کرد.

اجرای علائم نوری:

استفاده از نور برای انتقال یک پیام و هشدار امروزه به صورت گسترده و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از بهترین ابزار برای انجام این کار ال ای دی بلوکی است. در واقع می توان یکی دیگر از کاربردهای ال ای دی های بلوکی را اجرای علام نوری دانست. به همین خاطر در اجرای تابلوهای هشداری و گاه دستگاه های مختلف از این LED استفاده می شود.

خصوصیات ال ای دی بلوکی

ولتاژ کاری این بلوک های ال ای دی 12 ولت هست و نیاز به مقاومت محدود کننده جریان ندارند چون خود کارخونه سازنده داخلش مقاومت محدود کننده جریان را قرار داده است.

جریان مناسب برای درایور کردن ال ای دی بلوکی تک رنگ 20 میلی آمپر هست که اگر توی پروژه از LED بلوکی رنگی (RGB) استفاده کنیم جریان مناسب برای راه اندازیش به 60 میلی آمپر افزایش پیدا می کند.

به خاطر خاصیت ضد آب بود ال ای دی بلوکی می توانید در محیط های با رطوبت زیاد مانند داخل آکواریوم،حموم و ….ازش استفاده کنید. پشت هر بلوک ال ای دی یک چسب دو رو قرار دارد که به راحتی می توانید لایه چسب رو از روش بردارید و به هر جایی که می خواهید بچسبانید.

از این ال ای دی بلوکی می توانید به عنوان نور مخفی توی اتاق، تزیین گنجه، کمد، ساخت تابلو چنلیوم و خیلی جاهای دیگر استفاده کنید.

انواع ال ای دی بلوکی

ال ای دی های بلوکی رزین دار:

این چراغ ها یکی از انواع ال ای دی های بلوکی به شمار می رود و در ساخت این مدل از یک پلاستیک با جنس مخصوص استفاده شده است که چیپ ها و مقاومت و سایر قسمت ها در درون آن قرار گرفته اند و این رزین از چیپ ها و دیگر قسمت ها در مقابل شرایط محیطی مختلف محافظت می کند و در موارد کاری که استحکام و کیفیت کاری انواع ال ای دی های بلوکی شرط است می توان از این ال ای دی های بلوکی استفاده کرد. از این ال ای دی ها می توان در اجرای نورپردازی های داخلی ساختمان ها، جهت اعلام هشدار و کاربرد در دستگاه های مختلف، در ویترین مغازه ها و غیره استفاده کرد.

ال ای دی های بلوکی اینجکشن:

این ال ای دی های بلوکی دارای محافظ هستند و گاهی به اسم ال ای دی های ضد آب شناخته می شوند و علاوه بر لایه محافظ اطراف چیپ و مقاومت ها، یک روکش لنز مثل در روی ال ای دی های بلوکی اینجکشن قرار دارد که به آن ها خاصیت ضد آب داده است. این ال ای دی های بلوکی به راحتی قابلیت اتصال دارند و به همین دلیل گاه به صورت چند تکه به هم متصل می شوند.

از ال ای دی های بلوکی اینجکشن در ساخت تابلوهای تبلیغاتی سردر مغازه ها، تابلوهای هشدار دهنده و یا دستگاه هایی که در شرایط آب و هوایی ویژه کاربرد دارند، استفاده می شود. این ال ای دی های بلوکی در رنگ های مختلفی وجود دارند و به همین خاطر می توان برای انواع کاربرد های تزئینی و غیره از آن ها استفاده کرد.

تابلوی چلنیوم چیست؟

تابلو های چلنیوم همان تابلو های تبلیغاتی که بر سر در مغازه ها و پاساژ ها نصب می کنند. تابلو های چلنیوم یا حرف نویس، کلمات و اعداد خود را بر روی ورق های گالوانیزه می برند و درون این ورق ها را با ال ای دی های بلوکی پر می کنند و بعد از نصب کامل تابلوی ال ای دی چلنیوم تشکیل می شود

ال ای دی های بلوکی در دو نوع معمولی و اینجکشن تولید می شود.

مزایای استفاده از انواع ال ای دی بلوکی

طول عمری بالا:

این ال ای دی ها به دلیل بهره گیری از تکنولوژی ساخت SMD طول عمر بالایی دارند و به همین خاطر می توان با اطمینان خاطر از آن ها برای اجرای پروژه های مختلف استفاده کرد.

شدت نوری بسیار عالی:

امروزه در حوزه تبلیغات و یا اجرای نورپردازی ها دکوراتیو و یا حتی در موارد تولید تجهیزات صنعتی شدت نوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، و نور تولید شده باید به صورتی باشد که از فصل های دور قابل تشخیص باشد. ال ای دی های بلوکی شدت نوری کافی دارند و به همین خاطر از آن ها برای برای موارد مختلف استفاده می شود. زاویه تابش نور در این محصولات مناسب است و می توان بهترین بازدهی را از آن ها دریافت کرد.

مصرف انرژی ناچیز:

یکی مهم ترین مزایای استفاده از انواع ال ای دی های بلوکی، مصرف ناچیز انرژی الکتریکی در آن ها است و برای مواردی که کاربردی نوری طولانی مدت نیاز است، می توان از این ال ای دی ها استفاده کرد و همواره نورپردازی دکوراتیو مورد نظر را داشت.

رنگ های مختلف:

مورد دیگری که این ال ای دی ها را خاص و پرکاربرد کرده است، تنوع رنگی آن ها است و در نتیجه می توان بر حسب نیاز و سلیقه خود از آن ها استفاده کرد.

ال ای دی بلوکی رنگی LED STRIP RGB

ال ای دی بلوکی رنگی یا همون LED STRIP RGB تشکیل شده از یه بلوک ال ای دی به طول 10 سانتی متر که داخل این بلوک سه تا LED SMD RGB به فاصله کمی از هم قرار گرفتند و کل بلوک با زرین یا مواد دیگه عایق بندی شده و کاملا ضد آب هست و می تونیم از این بلوک های آماده توی پروژه های مختلف استفاده کنید.

کلمه RGB حروف ابتدای سه رنگ:

RED: قرمز

GREEN: سبز

BLUE: آبی

نحوه نصب انواع ال ای دی بلوکی

ال ای دی بلوکی محصولی است که می توان آن را به روش های مختلف به یکدیگر وصل کرد و از بازدهی نوری آن ها استفاده کرد. این ال ای دی ها نصب آسانی دارند و می توان با توجه به رشته های رنگی آن ها، کار اتصالات را انجام داد. ولی به صورت کلی می توان این ال ای دی ها را به دو صورت به هم متصل کرد.

در روش اول که روش مستقیم است و ال ای دی ها پشت سر هم به صورت زنجیروار متصل می شوند ولی جریان در طول مدار ضعیف می شود و به همین خاطر ممکن است در قسمت های انتهایی نور ضعیف و یا لرزان حاصل شود. در روش دوم روش ستاره ای است، پاور در کار مرکز قرار می گیرد و ال ای دی ها از آن تغذیه می کند و به همین خاطر همگی آن ها نور یکسان و ثابتی دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *