LED

درایور ال ای دی 30 وات

معرفی درایور ال ای دی 30 وات

درایور ال ای دی چیست؟

درایور ال ای دی مبدل جریان ثابت است که ولتاژ برق شهر را به جریان ثابت DC تبدیل می کند.

مزایای راه اندازی LED درایور نسبت به منابع تغذیه سوئیچینگ:

1)سیستم های LED به تغییرات جریان نسبت به تغییرات ولتاژ حساسیت کمتری دارند.
2)سیستم های LED که با درایور تغذیه می شود نیاز به مقاومت های کنترل جریان ندارد چون سیستم راندمان بالاتر دارد.
3)درایورهای LED نسبت به منابع تغذیه سویچینگ ارزان تر است.
4)درایور LED نسبت به منابع تغذیه سویچینگ حجم کمتری دارد. به علت وجود این مزایا امروزه بیشتر سیستم های LED با درایور تغذیه می شود.

2 مورد اصلی برای انتخاب درایور ال ای دی وجود دارد:

1)جریان خروجی درایور، معمولا بر اساس میلی آمپر گفته می شود و در بیشتر درایورها با تلورانس 5% همراه می شود. نیاز است جریان خروجی درایور با جریان مصرفی سیستم LED یکسان باشد.

2)بالا بودن جریان درایور موجب کاهش طول عمر و یا سوختن سیستم LED می شود و پایین بودن جریان درایور موجب کاهش نور سیستم LED می شود.

دلیل اهمیت استفاده از ال اي دي درایور با طول عمر طولانی چیست؟ و آن ها چه تفاوتی با هم دارند؟
2 دلیل در رابطه با سیستم روشنایی وجود دارد:

1) ذخیره انرژي است. گرچه، فناوري هاي دیگري در این زمینه براي پایین آوردن هزینه روشنایی وجود دارد.
2) کاهش هزینه هاي\ نگهداري است که بسیار مهم است.

مزیت ال ای دی ها طول عمر بیشتر را نسبت به دیگر فناوری های روشنایی دارند. کاهش هزینه جایگزینی و نگهداري می تواند عامل مهمی باشد. نوسانات برق ورودي می تواند تاثیر قابل توجهی در طول عمر درایور و LED ها داشته باشد و سیستم را در معرض خطر قرار دهد. طول عمر ال ای دی درایورها بیشتر توسط خازن هاي الکترولیتی به کار رفته مشخص می شود به همین دلیل براي دستیابی به طول عمر بیشتر در ال ای دی درایورها ، مهم است که از خازن ها الکترولیتی با کیفیت استفاده شود. و وقتی عمر خازن ها به نصف رسید به ازاي آن 10 درجه سانتی گراد به دماي کار دستگاه اضافه می شود، مدیریت دماي این اجزا بسیار مهم است.

دو عامل براي کاهش موثر دماي خازن ها:

1)طرح راندمان بالا (اتلاف گرماي کمتر در درایور)
2)طرح حرارتی ( هدایت موثر یا انتقال گرما به محدوده اطراف)

دما

مهم ترین نکته در استفاده از محصولات روشنایی توجه به دما است. برخلاف منابع تغذیه صنعتی، درایورهای ال ای دی قصد دارند که تا دمای ۷۰ درجه سانتی گراد به راحتی کار کنند. یکی از رواج ترین صدماتی که دمای بالا به قطعات الکتریکی وارد می کند این است که در قطعات الکتریکی با بالا رفتن دما، جریان مصرفی محصول زیاد می شود و این کار باعث کاهش توان تولیدی و کاهش طول عمر دستگاه می شود انتخاب درایور مناسب برای کنترل دما و جریان، کار بسیار واجب در استفاده از محصولات نورپردازی و روشنایی است.

برای کنترل جریان الکتریکی از درایورهای ال ای دی استفاده می شود. نوعی از درایورهای ال ای دی که به درایورهای جریان ثابت معروف هستند با ثابت نگه داشتن جریان الکتریکی دما را کنترل می کنند و از وارد شدن صدمه به دستگاه جلوگیری می کنند.

در گذشته استفاده از منابع تغذیه صنعتی بسیار رواج بود. در منابع تغذیه صنعتی، جریان متغیر است و ولتاژ ثابت. برای حل این مشکل، درایورهای ال ای دی جریان ثابت که جریان را ثابت نگه می دارند و ولتاژ را متغیر طراحی شدند.

دمای داخلی و خارجی درایور

روی درایورهای ال ای دی “TC Point” نوشته شده است که نشان می دهد بالاترین دمای داخلی درایور است. هر چه دمای داخلی درایور به این دما کمتر نزدیک شود طول عمر قطعه بیشتر خواهد بود. Operating Temperature یکی از اطلاعاتی است که بر روی درایورها نوشته می شود، که نشان دهنده ی دمای کاربری محصول است. دمای کاربری یعنی این که محصولمورد نظر می تواند در چه دمایی کار کند. دمای کاربری بیشتر درایورها معمولا بین ۲۰- درجه تا ۵۰+ است.

درایور ال ای دی ۳۰ وات :

جریان ثابت و ولتاژ متغیر است که به صورت منبع جریان عمل می کند. جریان ۹۰۰ میلی آمپر ولتاژ خروجی ۳۰-۳۶ ولت است. با توجه به این که ال ای دی ها باید با جریان ثابت درایو شوند این نمونه از منابع تغذیه طراحی شده اند. یکی از مهم ترین نکات در محصولات روشنایی توجه به دما است. منابع تغذیه سوءیچینگ بر خلاف منابع تغذیه های قدیمی قصد دارند تا دمای ۷۰ درجه سانتی گراد کار کنند.

مهم ترین آسیب هایی که دمای بالا به قطعات الکترونیکی وارد می کند این است که دمای بالا جریان مصرفی محصول را افزایش دهد و باعث کاهش توان تولیدی و کاهش طول عمر محصول می شود.

انتخاب درایور یکی از مهمترین موارد در محصولات روشنایی و نورپردازی می باشد. در درایور های ال ای دی با ثابت نگه داشتن جریان، افزایش دما باعث کاهش ولتاژ ال ای دی و در نتیجه کاهش دمای آن می شود. که باعث ایجاد فیدبک منفی و پایداری سیستم می شود و از آسیب رسیدن به محصول جلوگیری می شود.

یک مسئله مهم و اساسی در طول عمر درایور ال ای دی جنس خازن های الکترولیتی به کار رفته در آن است. که هر چه جنس این خازن ها با کیفیت تر باشد طول عمر دستگاه افزایش می یابد. دیگر مسئله مهم در انتخاب ال ای دی درایور توجه به IP دستگاه است. هرچه IP عدد بیشتری باشد محصول از نظر نفوذ پذیری عواملی مثل آب و گرد و خاک از مقاومت بهتری برخوردار است.

مشخصات:

کاربرد روشنایی
ولتاژ ورودی 180 الی 260 ولت با فرکانس 50 هرتز
درجه حفاظت IP 20
جریان خروجی 900 میلی آمپر
ولتاژخروجی 30-36 ولت

ؤ

ؤ

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *