COB

چراغ سقفی توکار COB + انواع و مزایای چراغ COB

چراغ سقفی توکار COB + انواع و مزایای چراغ COB
چراغ COB چیست؟

چراغ COB یک چیپ و یا تراشه است. این چراغ به صورتی می ‌تواند بر روی بورد تعبیه ‌شده و دارای بافتی ریز و بسیار ظریف است. بر روی بوردهای مختلف انواع چراغ COB نصب می‌ شود که گاه تعداد آن ‌ها کم نیست. این مدل از چراغ COB به‌ صورت یک تراشه سوار بر ماژول ‌های مختلف شده و عمل می کند، به این معنی که بعد از روشن شدن شما یک طیف نوری پیوسته را مشاهده می کنید. این تراشه ‌ها کنار هم قرار می ‌گیرند.

محصول جدید: پروژکتور 50 وات COB

چراغ سقفی توکار COB

امروزه چراغ سقی توکار یکی از محصولات پر کاربردی است که در نورپردازی و روشنای منازل و محیط داخلی ساختمان مثل استخرها، فروشگاه ها، مغازه، سالن های ورزشی و … کاربرد دارد. استفاده از سیستم های روشنایی های مصنوعی مانند انواع آویزها، چراغ های دیواری، چراغ های سقفی و … تکمیل کننده روشنایی های عمومی هستند، که با انتخاب درست مناسب و درست هر کدام از انواع این روشنایی ها می توانید محیط زندگی خود را زیباتر کنید.

چراغ های سقی توکار یکی از پرکاربرد ترین انواع برای روشنایی محیط است، که شکل ها، اندازه ها و کابردهای متفاوتی دارند. از مزایای چراغ های سقفی توکار می توان به نور این چراغ ها اشاره کرد، نور و اشعه این چراغ ها سالم بوده و در ساخت چراغ های سقفی به اصول کیفی و استانداردها توجه شده است به طور مثال در صورت وجود لامپ های زرد در یک چراغ سقفی به خاطر وجود شیشه و محافظ، از آسیب رسیدن و اذیت شدن چشم جلوگیری می شود.

بدنه بعضی از این چراغ های سقفی از جنس آلومینیوم است و دارای هیت سینک آلومینیومی جهت انتقال حرارت می باشد.

مزایای پنل سقفی COB توکار:

• نور یکنواخت و ملایم و بدون خیرگی

• بهره نوری بالا و طول عمر زیاد

• استفاده در سقف کاذب

• نصب آسان

• مصرف برق بسیار پایین

• فاقد اشعه ماوراء بنفش

• سبک و مقاوم

چراغ سقفی توکار با تکنولوژی SMD LED یا Cob ساخته می شود و نوری کاملا یکنواخت و ملایم و بدون خیرگی را ایجاد می کند، استفاده نوری بالا و طول عمر زیاد مزایای دیگر چراغ سقفی توکار است.

کاربرد اصلی چراغ سقفی توکار برای نورپردازی در سقف های کاذب است. که نصب آسانی هم دارد. که کاربرد این چراغ ها در اماکنی مانند راهرو ها، بیمارستان ها، لابی ساختمان ها، هتل ها و … است.

مقاله آموزشی: بررسی ال ای دی نواری آر جی بی

انواع چراغ های سقفی تو کار:

1)چراغ های سقفی توکار COB

2) چراغ های سقفی توکار LED

3)پنل توکار SMD

ویژگی های چراغ COB:

1)راندمان بالا

چراغ های مجهز به چیپ های COB LED، ضمن صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی دارای راندمان بالاتری نسبت به خانواده های مختلف LED مثل LED SMD ها، پاور ال ای دی ها و … هستند.

2)فشرده تر شدن چیپ

افزایش خروجی لومن در هر متر مربع به خاطر کوچکتر شدن چیپ های COB نسبت به تکنولوژی های استاندارد دیگر.

3)تولید گرمای کمتر

چراغ ها یا لامپ های COB گرمای کمتری ایجاد می کند، این کار باعث کوچکتر شدن قطعات هیت سینک یا خنک کننده شده و از وزن کلی چراغ کاسته و باعث کوچکتر شدن فضای اشغال شده ی چراغ می شود.

4)طول عمر بالاتر

تکنولوژی جدید ساخت چیپ های COB خصوصا در مورد بهترین سازندگان چیپ های LED در دنیا، استفاده از عناصرهای خاص هر کارخانه، رقابت تولید کنندگان در بالا بردن ویژگی های چیپ های سی او بی، ضمن بالا بردن کیفیت و قیمت این نوع چراغ ها طول عمر این لامپ ها را به شکلی محسوس بالاتر برده. استفاده از هیت سینک های مناسب و سرامیک نقش زیادی در افزایش کارایی و طول عمر چراغ ها دارند.

مقاله آموزشی: مزایای استفاده از اس ام ادی

چراغ سقفی مربعی

در ساختن سازها و بناها از تایل های مربعی ۶۰۶۰ برای ایجاد سقف های کاذب استفاده می شود و سازندگان چراغ ها برای اینکه برای این سازه ها بتوانند یک چراغ مناسب تولید کنند چراغ های ۶۰۶۰ مربعی را طراحی و تولید کرده اند، قبل از تولید این چراغ های مربعی مجبور بودند که برای ایجاد روشنایی در سقف های کاذب تایل ها را برش زده و از چراغ های گرد، مربعی یا مستطیلی که در ابعاد کوچکتر تولید می شدند استفاده کنند.

اما به دلیل پر کاربرد بودن تایل های ۶۰۶۰ در سازهایی مانند سالن ها، ادارات و بیمارستان ها تولید کنندگان برای راحتی کار چراغ های سقفی مربعی ۶۰۶۰ را تولید کردند تا به راحتی با برداشتن یک تایل و جایگزین کردن چراغ بجای آن دیگر نیازی به برش تایل نباشد و جلوه زیبایی را هم فراهم کند.

روند تغییر در نصب چراغ های توکار

سیم کشی چراغ های سقفی توکار شبیه به هر نوع نور لامپ سقفی دیگر است، ولی با انجام چند کار نجاری می توان چند محل برای قرارگیری قاب آن ها در سقف ایجاد کرد تا راحت تر نصب و شکیل تر جلوه دهند.

در دهه 1970، صاحبان خانه برای صرفه جویی در انرژی، اضافه کردن لایه های ضخیمی از عایق به اتاق زیر شیروانی خود را شروع کردند. بعضی اوقات مردم متوجه می شدند که جدا کردن وسایل با عایق باعث گرم شدن بیش از حد آن ها می شود، بعضی اوقات تا حدی که باعث آتش سوزی منازل می شد. چندین راه حل به سرعت توسعه یافت. تولید کنندگان فیکسچرها و اتصالات سبک و تجهیزات لامپ توکار را با سنسورهای حرارتی شروع کردند که در صورت تولید گرما تا دمای خطرناک به صورت خودکار تجهیز را خاموش می کردند.

تولید و توسعه لامپ های LED به این مضوع کمک کرده است، چون این لامپ ها نسبت به لامپ های رشته ای استاندارد، گرمای کمتری تولید می کنند. لامپ های توکار به عنوان IC (تماس عایق) یا فاقدIC (بدون تماس عایق) تعیین می شوند تا نشان دهند که با اطمینان می توان با تماس مستقیم عایق با محفظه نگهدارنده، چراغ را نصب کرد.

در حالت ایده آل، چراغ های توکار باید هم دارای محفظه باشد تا عایق را از اتصالات جدا نگه دارد و هم حباب برای نگهداری لامپ و در صورت نیاز سنسور حرارتی آن باشد ولی در نصب چراغ های قدیمی تر ممکن است این نوع اتصالات وجود نداشته باشد.

مقاله آموزشی: تابلو چلنیوم چیست

تعمیر و نگهداری چراغ های توکار

چراغ های توکار که به درستی نصب شده اند، به ندرت به تعمیر و نگهداری احتیاج دارند، مثل هر نوع چراغ دیگری، می توانند از بین بروند یا خراب شوند و اتصالات سیم می توانند شل شوند و نیاز به اتصال مجدد داشته باشند. این تعمیر یا تعویض می تواند مربوط به لامپ و یا مربوط به محفظه یا اتصالاتشان باشد.

به جهت پخش نور بیشتر از چراغ ها، بهتر است هر چند وقت یکبار گرد و غبار روی لامپ ها را بگیرید و آن ها را تمیز کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *