LED

درایور ال ای دی 20 وات

معرفی درایور ال ای دی 20 وات

درایور LED چیست؟

درایور ال ای دی المانی است که براساس تعداد ال ای دی سری و موازی ولتاژ و جریان مورد نظر را برای راه اندازی درایور اعمال و مجموعه ال ای دی را روشن می کند. جریان یکسانی در مدار سری می گذرد و در صورت باز شدن یا از بین رفتن یک المان مدار کل مدار از کار می افتد. ولتاژ یکسانی در مدار موازی بر دو سر هر المان مدار است و جریان مجموع جریان عبوری از المان های مدار است.

بیشتر رنگ ها هر ال ای دی پاور ۱ وات در ولتاژ ۳٫۲ تا ۳٫۴ ولت برای راه انداری آن ها است و رنگ قرمز و آمبر که ولتاژ آن حدود ۲٫۲ استو جریان مصرفی
آن به صورت تقریبی ۳۰۰ میلی آمپر است. مثال: اگر ۳ ال ای دی سفید ۱ وات با هم سری شود برای راه انداژی آن حدود ۹٫۶ ولت و ۳۰۰ میلی آمپر جریان نیاز است. اگر این ۳ ال ای دی با ۳ ال ای دی سری شده دیگر موازی شوند ولتاژ همان ۹٫۶ ولت است اما جریان مورد نیاز ۶۰۰ میلی آمپر است. درایور های معمول برای ال ای دی های پاور معمولا ال ای دی های تمام سری هستند.

این درایور های کاملا سری یا ۳۰۰ میلی آمپر به راحتی می توانند نیاز ما را تامین کنند چون پی سی بی های این درایور ها بسیار راحت در بازار قابل تهیه است . به طور مثال وقتی شما می خواهید ۲۱ ال ای دی ۱ وات را روشن کنید به حدودا ۶۷ ولت ۳۰۰ میلی آمپر لازم دارید. شما با تهیه ۱ پی سی بی ۲۱ وات نیاز به درایور ۱۸-۲۴ وات نیاز دارید تا بتوانید مجموعه ال ای دی را راه اندازی کنید. درایور ال ای دی با یک آی سی کنترل جریان ولتاژ مورد نیاز را با توجه به تعداد ال ای دی دقیقا در دو سر مدار قرار می دهد .

بررسی ولتاژ و جریان درایور :

درایور ۱-۳ : ۳ الی ۱۰ ولت ۳۰۰ میلی آمپر

درایور ۴-۷ : ۱۲ الی ۲۳ ولت ۳۰۰ میلی

درایور ۸-۱۲ : ۲۵ الی ۴۰ ولت ۳۰۰ میلی

۱۲ -۱۸ : ۴۰الی ۶۰ ولت ۳۰۰ میلی

۱۸-۲۴ : ۶۰الی۸۰ ولت ۳۰۰ میلی

۲۵-۳۶ : ۸۰الی۱۲۰ ولت ۳۰۰ میلی

۱۰وات : ۳۰ الی ۳۵ ولت ۳۰۰ میلی

۲۰وات : ۳۰ الی ۳۵ ولت ۶۰۰ میلی

۳۰وات : ۳۰ الی ۳۵ ولت ۹۰۰ میلی

۵۰وات : ۳۰ الی ۳۵ ولت ۱۵۰۰ میلی

۱۰۰وات : ۳۰ الی ۳۵ ولت ۳ آمپر

چشمک زدن چراغ و لامپ LED

زمانی چشمک زدن اتفاق می‌افتد که فرکانس نور خروجی از چراغ به طور مداوم و قابل توجه تغییر کند. وقتی که منبع تغذیه چراغ جریان متناوب برق را به جریان مستقیم تبدیل می‌کند و این جریان به سوی منبع روشنایی چراغ LED ارسال می شود، وجود ایراد در روند تبدیل جریان از متناوب به مستقیم می‌تواند موجب چشمک زدن بشود. چشمک زدن آشکار این چراغ می‌تواند اثرات مخربی مثل بروز تشنج‌ های صرعی، سردرد و بی قراری در افراد داشته باشد. چشمک زدن‌های نامرئی اثرات منفی مختلفی از جمله خستگی چشم و سردرد به همراه دارد.

مدت زمان انتظار برای روشن شدن چراغ پایین

روشن شدن لامپ و چراغ‌ های LED طول می‌کشد، کیفیت پایین درایور مقصر است و دیر روشن شدن چراغ ربطی به منبع روشنایی ندارد. این مسئله که چراغ یا لامپ LED چقدر طول بکشد تا روشن شود به درایور آن بستگی دارد. براساس آئین‌ نامه‌ ها حداکثر زمان روشن شدن استاندارد برای چراغ‌ها را ۰٫۷۵ تا یک ثانیه تعیین شده است که این مقدار در بسیاری از کاربری‌ ها خیلی قابل توجه نیست. زمان روشن شدن چراغ‌ هایی که زیر ۰٫۵ ثانیه است مورد تایید آیین نامه California Title 24 قرار می‌گیرد که یکی از سختگیرانه ‌ترین برنامه‌ های بهبود مصرف انرژی در ایالات متحده است.

رابطه میان عمر مفید درایور LED و دمای چراغ

چراغ‌ های قدیمی تر مانند رشته ای و کم مصرف عمر کوتاه تری نسبت به چراغ های ال ای دی دارند. دفع گرما و پایین بودن دما نقش پر رنگی در طولانی بودن طول عمر این چراغ‌ها دارد. اگر درایور چراغ LED طوری باشد که به خوبی گرما را دفع کند، عمر چراغ زیاد می شود. هر چه جریان بیشتری به منبع نور چراغ یا همان چیپ برسد، نور بیشتری تولید می‌شود و گرمای بیشتری دارد.

اگر میزان نور تولیدی با ساختمان چراغ و هیت سینک آن همخوانی نداشته باشد، مقداری از گرمای تولید شده به بیرون از چراغ منتقل نمی‌شود. تولید گرما در داخل چراغ و افزایش دما باعث کاهش عمر مفید درایور و کاهش عمر مفید چراغ می‌شود. هر چه درایور به حداکثر ظرفیت خود نزدیکتر باشد، در دمای بالاتری فعالیت خواهد کرد و عمر مفید و عملیاتی آن کوتاه‌ تر خواهد بود. اما اگر چراغ در دمای پایین‌ تری فعالیت کند، درایور و دیگر اجزاء آن عمر مفید طولانی‌ تری دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *