LED

پروژکتور COB چیست؟ مزایا و کاربرد پروژکتور COB Cob

پروژکتور COB چیست؟ مزایا و کاربرد پروژکتور COB Cob
پروژکتور cob

COB یا Chips on Board (چراغ سی او بی) تکنولوژی جدیدی می باشد که از ترکیب شدن چند ال ای دی بر روی یک برد مدار با پایه های فلزی تشکیل شده است که برای حفاظت آن از چسب مخصوصی استفاده می شود. بر خلاف بردهایی که با فناوری قدیمی با استاندارد LED SMD ساخته می شد در این روش تمامی اتصالات تراشه ها به شدت فشرده و بسیار کوچک شده اند. به این صورت چیپ های COB مانند یک پنل LED یک تکه، به صورت یکنواخت روشن می شوند.

برای متمرکز کردن نور بیشتر در پروژکتور COB باید رفلکتور اضافه کنیم. برای این کار باید رفلکتورها را جلو cob قرار دهیم که معمولا به یک آداپتور جداگانه نیاز داریم. این رفلکتور ها با توجه به نیاز خود می توان در زاویه های مختلفی نصب کنیم.

مزایای پروژکتور COB

اساسی ترین مزیت cob ها نور آن ها است. در پروژکتور COB ها هدر رفت انرژی روشنایی بسیار کاهش پیدا می کند و زاویه دید را بالا می برد . یکی از مهمترین مزیت پروژکتور COB ها ماندگار بودن و کاهش زمان تعمیر در هنگام ایجاد مشکل است. استفاده از چسب و بسته بندی ها در اطراف ال ای دی هم به عنوان عدسی عمل می کنند و اینکه از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می کند.

این حفاظت اضافه شده باعث شده پروژکتور COB ها 5 برابر بیشتر از ال ای دی های اس ام دی، فشار را تحمل کنند. تبدیل شدن آن ها به یک واحد متمرکز، تعمیر کردن یک بخش,کاری بسیار راحت تر شده است. تکنولوژی موجود در ال ای دی های cob این امکان را فراهم می کنند که تنها یک واحد خاصی که دچار مشکل شده است را تعویض کنند و دیگر نیازی نیست پنل های دیگر را درگیر کنیم.

معایب پروژکتور COB

پروژکتور Cob ها بر عکس smd ها در طیف رنگی محدودیت دارند. در حالیکه تفاوت بین ال ای دی cob و smd این است که ال ای دی های cob دیودهای بیشتری دارند. دیودهای موجود در چیپ های cob معمولا 9 تا یا بیشتر هستند. پروژکتور cob ها معمولا لومن در وات بالاتری تولید می کنند و گرمای کمتری هدر می دهند.

ویژگی های پروژکتور COB

1.راندمان بالا: چراغ های که به چیپ های COB LED مجهز هستند علاوه بر صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی راندمان بسیار بالاتری نسبت به خانواده های مختلف LED مانند LED SMD ها ، پاور ال ای دی ها و … دارند.

۲. فشرده تر شدن چیپ: افزایش خروجی لومن در هر متر مربع بعلت کوچکتر شدن چیپ های COB نسبت به تکنولوژی های استاندارد دیگر.

۳. ایجاد گرمای کمتر: پروژکتور یا لامپ های COB به مراتب گرمای کمتری تولید می کنند، همین دلیل با عث کوچکتر شدن قطعات هیت سینک یا خنک کننده شده و همچنین وزن کلی چراغ را کاهش می دهد و فضای اشغال شده ی چراغ را کم می کند.

۴. طول عمر بالاتر: تکنولوژی جدید ساخت چیپ های پروژکتور COB به خصوص در مورد بزرگترین سازندگان چیپ های LED در دنیا ، استفاده از عناصرهای خاص هر کارخانه ، رقابت تولید کنندگان را در زمینه های ویژگی چیپ های سی او بی، کیفیت و قیمت این نوع چراغ ها و البته طول عمر این پروژکتورها را به شکلی خاص بالا برده است. استفاده از هیت سینک های مناسب و سرامیک نقش پر رنگی در افزایش کارایی و طول عمر چراغ ها ایفا می کنند.

۵. CRI بالاتر = نور با کیفیت بالاتر با روی کار آمدن تکنولوژی سی او بی، و استفاده از موارد بالا، CRI که در محصولات روشنایی با واحد Ra نشان داده میشود ، به بالاترین سطح خود نزدیک تر شده است.

تفاوت چراغ های COB و SMD

تکنولوژی روشنایی ها همچنان در حال پیشرفت و تغییر است. این تغییرات به خصوص در سال های گذشته بیشتر به چشم می خورد شرکت های تولید کننده روشنایی در حال تلاش برای تولید منابع روشنایی با قابلیت های بیشتری در بازار پر رقابت هستند. در حال حاضر، چراغ های ال ای دی COB و SMD دو تا از پرطرفدار ترین چراغ های موجود در بازار هستند.

این چراغ ها به حدی محبوب هستند که خیلی افراد توانایی تشخیص تفاوت بین آن ها را ندارند و در اکثر مواقع به صورت تصادفی یکی از آن چراغ ها را خریداری می کنند. این دو نوع چراغ تکنولوژی روشنایی بسیار متفاوتی از یکدیگر دارند و متوجه شدن این تفاوت ها، باعث می شود در هنگام خرید به شما کمک شایانی کند.

این تفاوت ها را با هم بررسی می کنیم:

تفاوت ظاهری:اصلی ترین تفاوت این دو چراغ, طراحی فیزیکی آن است. از نظر فیزیکی در چراغ های SMD بزرگتر هستند و دارای مساحت PCB (Printed Circuit Board) پهن تری نسبت به پرژوکتور های COB هستند.

تفاوت در سیستم فنی و ساختاری:هر دو چراغ حرارت بسیار زیادی تولید می کنند که به دلیل داشتن مکانیسم و یا تکنولوژی تعبیه شده در پشت چراغ است. این حرارت باید به طور مناسبی پراکنده شود، و گرنه به شکل قابل ملاحظه ای عمر چراغ را کاهش می دهد.
در پشت این چراغ ها از heat sink استفاده می شود که باعث خنک شدن آن می شود و یکی از عوامل اختلاف برند های مختلف همین مورد است.چون چراغ های SMDدارای ویژگی های بزرگتر و پهن تری هستند، گرمای بیشتری هم به اطراف پراکنده می کنند که این به معنی داشتن طول عمر بسیار بیشتر است.

تفاوت در نور و روشنایی :یکی از مهمترین تفاوت ها کیفیت نوری است که این دو چراغ تولید می کنند البته کیفیت نور هر دو چراغ بسیار درجه یک هست نور بسیار عالی را تولید می کنند، اما نور تولید شده در هر دو کاملا متفاوت می باشد.البته این تفاوت ها با چشم کسی که آموزش دیده نیست و تجربه کمی در این زمینه دارد، قابل تشخیص نمی باشد. پروژکتورهای COB از سبک یکپارچه ای استفاده می کنند، به این معنی که مساحتی به عنوان منبع نور طراحی شده است و در نتیجه پرتاب نور بیشتری وجود دارد.

کاربردهای چراغ COB

امروزه چیپ های COB در اکثر صنایع به خاطر داشتن ویژگی های خاص خود مورد استفاده قرار می گیرد. کارخانه های مختلف تولید کننده وسایل حمل و نقل مانند : اتومبیل سازی ، کشتی ، قطار ، هواپیما و … تا کارخانه های ساخت تلفن همراه و چراغ های راهنمایی با هدف ایجاد روشنایی از پروژکتور های COB LED استفاده می کنند. پروژکتور های COB در وات های متفاوت ، لامپ های COB LED ، انواعچراغ های سی او بیاز جمله مهمترین محصولات COB موجود در بازار می باشند.

چند نکته مهم و اساسی در هنگام خرید پروژکتور COB:

توجه داشتن به کاربری محیط و محل نصب برای خرید پروژکتور COB ال ای دی

اهمیت دادن به شدت نور محل نصب پروژکتور COB

در نظر گرفتن استاندارد IP65 برای محیط های سرباز

دقت داشتن به تفاوت های اساسی بین پروژکتور COB و SMD

در نظر گرفتن سنسور برای استفاده از پروژکتور سی او بی

توجه داشتن به گارانتی و اعتبار برند پروژکتور COB

مشورت با افراد متخصص و باتجربه

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *