تابلو چنلیوم

تابلو چلنیوم چیست – انواع و مزایای آن

انواع تابلو چلنیوم
تابلو چلنیوم چیست

تابلو چلنیوم یکی از پرمصرف ترین نوع تابلو در زمینه تبلیغات و تابلوسازی بوده و کم هزینه ترین تابلو برای معرفی کسب و کار است. این مدل تابلو که نسل جدید تابلوهای تبلیغاتی می باشد، از متریال چلنیوم و پلکسی گلس ساخته شده و مدت زیادی نیست که وارد صنعت تابلوسازی شده است. اصلی ترین ساختار این نوع تابلو، لبه چلنیوم است که از نوعی آلیاژ آلومینیوم با نام اختصاری چلنیوم به بازار تابلوسازی وارد شده است.

محصول جدید: ریموت کنترل (RGB) از راه دور RF

تابلو چنلیوم معمولا توسط استادکاران حرفه ای و با ظرافت زیاد طراحی و ساخته می شود. قسمت مهم تابلو مربوط به رویه آن و قسمتی است که نور عبور می کند. این بخش از تابلو، از جنس پلکسی گلس ساخته شده و سیستم روشنایی آن از نور SMD یا LED تامین می شود که در داخل حروف قرار گفته است. برای زیرسازی تابلو از نوعی پلاستیک فشرده PVC استفاده می شود.

امروزه تابلوهای چنلیوم به خاطر مقاومت بالا و تنوع رنگ و مدل، از پرطرفدارترین و زیباترین نوع حروف برجسته می باشد.

روش طراحی و ساخت تابلو چلنیوم

به دو شکل می توان نوع حروف برجسته را انجام داد. روش اول به صورت دستی می باشد که سازندگان تابلو، به لبه ها با دست شکل می دهند. در واقع تمام مراحل ساخت، با دست انجام می شوند. البته پلکسی گلاس روی تابلو توسط دستگاه لیزر با ظرافت برش می خورد. این روش در بین تابلوسازان طرفداران بیشتری نسبت به روش دوم دارد.

در روش دوم، لبه تابلو به کمک دستگاه اتوماتیک خم شده و حالت داده می شود. همچنین تمام برش ها و خط ها و زوایا با کمک دستگاه و بدون دخالت دست انجام می شود. تابلو سازان قدیمی تر، تمایل چندانی به این روش از تابلو سازی چلنیوم ندارند. زیرا این افراد معتقد هستند که ساخت تابلو چلنیوم نوعی هنر است که باید توسط دست های یک تابلو ساز هنرمند ساخته شود.

مقاله آموزشی: ال ای دی کلاهی چیست؟

تابلو چلنیوم
مزایای تابلو چلنیوم

• مقاومت بالای تابلو در برابر هوای سرد و گرم و تابش آفتاب

• داشتن نوار اسفنجی گردگیر که مانع نفوذ گرد و غبار و باران به داخل آن می شود

• جلب توجه مشتری در میان فروشگاه های متعدد

• تابیده شدن نور تابلو به شکل یکنواخت و مناسب

• طول عمر بالای تابلو

مشتری های این مدل تابلو باید دقت کنند که رویه ی این تابلو دارای دو جنس چینی و اصلی است که جنس چینی کیفیت بدی دارد و در اثر نور آفتاب و تغییر دما، رنگ آن تغییر می کند. همچنین کیفیت لبه ها در جنس چینی ثابت باقی نمانده و از براق بودن آن کاسته می شود. نوع اصلی این تابلو مقاومت بالایی دارد و همچنین دارای رنگ بندی متنوعی است.

چلنیوم پانچی، چلنیوم کریستالی، لترمکس و چلنیوم ساید به صورت نور از بقل از انواع تابلوی چلنیوم می باشند.

بیشترین برجستگی لبه که در تابلو چنلیوم استفاده می شود، 11 سانتی متر بوده و لبه ی 9 و 7 سانتیمتری آن نیز موجود است . به طور معمول رنگ های طلایی، مشکی و استیل تابلو چنلیوم طرفداران بیشتری دارد.

رول چنلیوم در تابلو چلنیوم

چنلیوم که متریال اصلی و دلیل نام گذاری تابلو چلنیوم بشمار می رود نوعی آلومینیوم است که طی مراحلی به شکل ورق های آینه ای تبدیل می شود و در جهت ساخت حروف برجسته به عنوان لبه کار مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع منظور از لبه کار در حروف چنلیوم همان برجستگی حروف است که معمولا این برجستگی در ابعاد های 7، 9 و 11 سانتیمتر تولید می شود و در انواع رول چلنیوم همراه با رنگ های متفاوتی به فروش می رسند.

انواع رول های چنلیوم عبارتند از: رول چنلیوم ساده، رول چنلیوم لترمکس و رول های چنلیوم پانچ

مقاله آموزشی: ال ای دی نواری آر جی بی

پلکسی گلاس در تابلو چلنیوم

ورق پلکسی گلاس یا همان آکریلیک گلاس نوعی پلاستیک است که در سه نوع متفاوت تولید می شود و عبارتند از ورق پلکسی گلاس رنگی، پلکسی گلاس شفاف و پلکسی گلاس آینه ای که هر کدام از آنها در حرفه تابلو سازی از کاربردهای مختلفی برخوردارند. کاربردی ترین نوع ورق پلکسی در تابلو سازی ورق های رنگی هستند که در ساخت انواع حروف برجسته مورد استفاده قرار می گیرند.

پلکسی گلاس در ساخت و تولید حروف برجسته چلنیوم نیز از متریال های اصلی این حروف برجسته بشمار می رود و به عنوان نمای اصلی حروف به کار گرفته می شود. پلکسی های رنگی این قابلیت را دارند که نور را از خود عبور می دهند ولی اجسام پشت آنها مشخص نخواهد بود.

در ساخت تابلو چلنیوم باید جهت روشنایی از المان های نوری در داخل حروف استفاده کرد که با بهره بری از پلکسی گلاس های رنگی، حروف دارای روشنایی خواهد بود بدون اینکه المان های نوری در حروف مشخص باشد.

اس ام دی و پی وی سی در تابلو چلنیوم

اس ام دی ها امروزه در طرح های مختلفی در بازار به فروش می رسند و به فروش می رسند که یکی از انواع آنها اس ام دی های بلوکی هستند. اس ام دی های بلوکی در ساخت تابلو چلنیوم به عنوان روشنایی این تابلو بشمار می روند که در برندها و رنگ های متفاوتی موجود هستند و امروزه جهت تولید تابلو چلنیوم از نوع ضد آب آن استفاده می شود.

اس ام دی ها بعد از ساخت تابلو چلنیوم، ورق های پی وی سی مطابق با حروف ساخته شده برش خورده و در نهایت اس ام دی ها روی پی وی سی مونتاژ و سیم کشی می شوند.

مقاله آموزشی: آشنایی با ال ای دی 10 وات

تابلو چلنیوم هفت رنگ RGB

تابلوهای چلنیوم RGB با استفاده از SMD های RGB، کنترلر و پلکسی گلاس سفید ساخته می شوند. این تابلوها هفت رنگ مختلف را از خود به نمایش می گذارند که در نوع خود از زیبایی خاصی برخوردار است؛ در مورد نحوه عملکرد این نوع از تابلو چلنیوم می توانیم به طور خلاصه اینطور عنوان کنیم که کنترلر های مورد استفاده در حروف چلنیوم هفت رنگ وظیفه ارسال و دستور اطلاعات به اس ام دی ها را دارند؛ اگر قرار باشد حروف چلنیوم، رنگ سبز را به نمایش بگذارد، این اطلاع را کنترلر به اس ام دی ها ارسال می کند و یا اگر قرار باشد حروف چلنیوم به رنگ بنفش باشد، کنترلر این دستور را به اس ام دی ها می دهد که رنگ قرمز و آبی در یک زمان روشن شوند.

اجزاء تشکیل دهنده حروف:لبه چنلیوم ، پلکسی گلاس سفید ، SMD RGB ، کنترلر، PVC و منبع تغذیه

تابلو چلنیوم نور اندریک

نور اندریک اصطلاحی است که در مورد انواع حروف های برجسته استفاده می شود و منظور از آن نور پردازی حروف از قسمت پشت می باشد که با این عمل بعد از نصب حروف برجسته شاهد روشنایی روی زمینه کار خواهیم بود. روش ساخت حروف نور اندریک به گونه ای است که بعد از ساخت حروف، پایه هایی در قسمت پشت حروف تعبیه شده و در نهایت با کمی فاصله روی زمینه کار که می تواند شامل کامپوزیت، چوب ترمووود و دیگر موارد باشد نصب می شود.

یکی از زیباترین حروف های برجسته که از فروش بالایی برخوردار است حروف یا تابلو چلنیوم نور اندریک می باشد که به روش های مختلفی قابل ساخت خواهد بود و مانند دیگر حروف های برجسته با استفاده از اس ام دی های بلوکی و نصب در قسمت پشت حروف، نور پردازی می شود.

تابلو چلنیوم پانچ

یکی از نوآوری های عظیم در حرفه تابلو سازی را می توان قطع به یقین، ساخت حروف برجسته چلنیوم پانچ عنوان کرد.

حروف برجسته چلنیوم پانچ به دلیل دارا بودن اشکال مختلفی مانند دایره، ستاره و … که روی پلکسی گلاس توسط دستگاه لیزر برش داده می شود، نور SMD را از بخش های برش داده شده عبور می دهد، همین کار باعث شکست نور در تابلو خواهد شد و با عبور از کنار آن شاهد نوری زیبا و چشم نواز خواهیم بود.

پانچ تابلو چلنیوم علاوه بر پلکسی گلاس می تواند روی لبه چنلیوم هم قرار بگیرد که در شکل های متفاوتی وجود دارد. پانچ کردن لبه چنلیوم بعد از تولید رول چنلیوم در کارخانه های تولید کننده توسط دستگاه های مخصوص انجام می شود که انجام این عملیات باعث می شود که بعد از ساخت حروف چلنیوم، از نمای اصلی و لبه حروف شاهد نور پردازی به صورت پانچ باشیم.

تابلوهای برجسته پانچی فقط شامل حروف چلنیوم پانچ نمی باشد و در تابلوهای برجسته استیل و نئون پلاستیک با تلفیق های متفاوت نیز به کار می رود.

عنوان های دیگر این نوع تابلو: تابلو چلنیوم پانچ، تابلو چلنیوم الماسی، تابلو چلنیوم ستاره ای، تابلو چلنیوم نگینی، تابلو چلنیوم اکلیلی و …

اجزاء تشکیل دهنده این حروف: لبه چنلیوم، پلکسی گلاس پانج شده در یک یا چند رنگ متفاوت، SMD RGB یا فول کالر، PVC و منبع تغذیه

مقاله آموزشی: آشنایی با انواع لنز یکپارچه

تابلو چلنیوم کریستال

تابلو چلنیوم کریستال یکی دیگر از حروف های جدید چلنیوم محسوب می شود. ساخت این مدل از حروف چلنیوم با استفاده از پلکسی گلاس شیشه ای و دانه های کریستال انجام می شود که در نوآوری، از حروف های برجسته بسیار زیبا به شمار می روند. قابل گفتن است که دانه های کریستال را می توان در تمام حروف های برجسته دیگر نیز به کار برد.

SMD های استفاده شده در این مدل از تابلوها براساس نیاز مشتریان و نوع سفارش به شکل های RGB، فول کالر و تک رنگ قابل پیاده سازی است.

اجزاء تشکیل دهنده این حروف: لبه چنلیوم ، پلکسی گلاس شیشه ای، SMD RGB یا فول کالر ، PVC و منبع تغذیه

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *