تابلو ها و قطعات الکترونیکی

DOB چیست؟

DOB چیست؟

برق متناوب شهری در ایران ۲۲۰ ولت است و در بعضی از کشورها ۱۱۰ ولت می باشد. بیشتر لوازم برقی که در آنها از قطعات الکترونیکی استفاده می شوند، در ساختار برق مستقیم با ولتاژهای امن کمتر از ۹۰ ولت طراحی و تولید می شوند.
در ال ای دی های COB وظیفه سوییچ کردن برق متناوب به برق مستقیم توسط قطعه ای به نام درایور انجام می پذیرد. این قطعه برق متاوب شهری را به برق مستقیم با جریان ثابت تبدیل می کند.
حال سوالی مطرح می شود. چرا جریان ثابت؟
لامپ های بر پایه ال ای دی نسبت به نوسان جریان (آمپر) آسیب پذیر هستند. در حقیقت، ما آداپتورهای معمولی که برای شارژ موبایل و سایر وسایل منزل استفاده می کنیم عموما دارای ولتاژ خروجی ثابت هستند. این امر برای روشن کردن و روشن ماندن ال ای دی ها مناسب نیستند و سبب می شوند که ال ای دی ها بعد از مدتی روشن ماندن، از بین رفته و کار نکنند.
بنا به تکنولوژی جدید، DOB ها ساده و ارزانتر بوده و استفاده از آن روز به روز در حال افزایش می باشد. در زیر چند تفاوت چراغ های DOB و چراغ های با درایور ذکر می شود:
۱- چراغ های DOB از منابع تغذیه ICدار خطی استفاده می کنند که عموما برای مصارف داخلی استفاده می شود. به این علت، این نوع چراغ ها، ضد شوک رعد و برق هستند و عموما برای چراغ های با مصارف خارجی همچون چراغ های خیابانی توصیه نمی شوند.
۲- بهره وری پایین تر چراغ های DOB
استفاده از بردهای خطی IC دار برای این محصولات سبب می شود که بهره وری ال ای دی ها را کاهش داده و نهایتا از ۷۰ درصد ظرفیت ال ای دی ها برای تولید نور استفاده کند و مابقی آن را اتلاف نماید.
۳- خطر شوک الکتریکی در چراغ های DOB
به علت ساختار برد چراغ های DOB که برق ۲۲۰ ولت به آن مستقیما وصل می شود، نفوذ احتمالی آب به محفظه چراغ، سبب ایجاد شوک الکتریکی و خطر برق گرفتگی می شود.
۴- ضد آب نبودن مجموعه ال ای دی و برد DOB
لامپ های DOB به علت ساختار خود نمی تواند اصطلاحا IP شود و برد آنها ضد آب نمی باشد. این موضوع هم یکی دیگر از ضعف های این چراغ ها می باشد. به همین علت توصیه می شود از این نوع چراغ ها صرفا در محیط های داخلی که در معرض رطوبت و بارش باران و عوامل جوی نیستند، استفاده شوند.
یک مورد مهم در هنگام استفاده از بردهای DOB که باید در نظر گرفت این است که به علت اینکه هم ال ای دی و هم مدول تبدیل برق AC به DC روی یک برد قرار دارد. بالطبع گرمای بیشتری تولید می شود و نیاز به هیت سینک قویتری برای دفع حرارت دارد و عدم استفاده از هیت سینک مناسب سبب می شود که عمر چراغ کوتاه گردد.

از این رو مخترعین و طراحان بردهای حاوی ال ای دی، می باید در طرح های خود شرایط را به گونه ای پیش ببرند که با یک جریان ثابت که معمولا در اعداد رند ( به علت موجود بودن درایورها در اعداد رند جریانی همانند ۹۰۰ میلی آمپر یا ۱۵۰۰ میلی آمپر) طراحی شوند.
در ال ای دی های موسوم به DOB دیگر خبری از قطعه ای به نام درایور نیست. این درایور بر روی برد اصلی نصب شده است. این امر باعث کمتر شدن هزینه ساخت آن برای کارخانه ها شده، همینطور برای محیط زیست موثر شده است. سالانه مقدار زیادی آلاینده و لوازم الکترونیکی دور ریخته و وارد طبیعت می شود که آسیب فراوانی به محیط زیست می زند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *